top of page
Skribentens bildAnn Karlsson

Förväntningar

Uppdaterat: 1 sep. 2021

Påverkas verkligen hur vi uppfattar maten av våra förväntningar? Jag skulle vilja säga att det gör det i allra högsta grad. Men det är ganska komplext för att kunna bli en så positiv upplevelse som möjligt. Ibland handlar det även om att bygga upp en förväntan för hela kvällen, som när jag jobbade med att servera på olika krogshower.

Mig i rockig utstyrsel
Att skapa förväntan inför en krogshow!

När jag jobbat inom restaurang har jag alltid påstått att serveringspersonalen har ett viktigare jobb än kocken. Då en bra servering kan rädda en dålig kock, men tyvärr kan inte en en bra kock rädda en dålig servering. För att få en positiv måltidsupplevelse så behöver vi ha någon typ av förväntan. Om vi även får extra triggers som bygger upp vår förväntan på att maten kommer smaka gott, så är vi mer benägna att uppfatta det vi äter som gott. Psykologin bakom detta som handlar om att byta ut oro till entusiasm. När den som serverar talar med entusiasm och tydligt förmedlar sin kärlek till maten, så kommer vår hjärna ställa in sig på att det vi kommer äta är gott. Och vi kommer också ha lättare att känna att maten är god, speciellt när servisen kommer med ett stort leende och ställer den ledande frågan "smakade det gott?". Jag använder det knepet främst när jag varit osäker på gästens uppfattning, eller jag haft brist på tid för att kunna bemöta kritik från gästen. Annars gillar jag att ta mig tid med mina gäster och ställa öppna frågor som bjuder in till engagemang. Mitt främsta mål är alltid att du som gäst ska få en så njutbar helhetsupplevelse som möjligt.


Det finns också en viss risk med att bygga upp en stor förväntan. Om upplevelsen av måltiden inte lyckas leva upp till gästens högt ställda förväntan, så kan det slå tillbaka och det blir istället en väldigt dålig upplevelse. Även om maten skulle vara superbra som en vardagsmiddag, blir den en stor besvikelse när den serveras vid ett tillfälle när förväntningen var så mycket högre. Jag skulle generellt säga att det är sällan själva maten och förväntan på den som är det största problemet dock. Det är betydligt vanligare med missnöjda gäster på grund av att servicen inte levt upp till deras förväntan. Hur vi än vrider och vänder på det, landar det i att serveringen spelar större roll än själva maten.


Detta kan vara värt att tänka på nästa gång du bjuder på en middag. Då vi ofta lägger mycket tid och tanke på själva maten, men kanske inte lika mycket på serveringen. Kom även ihåg att det finns många knep för att rädda upp situationen vid serveringen, om inte det skulle ha blivit som du hade tänkt med tillagningen. Min stora favorit är att alltid avsluta med något litet trevligt sött (stor fantast av desserter) för att försäkra ett trevligt avslut. Vilket är det främsta minnet man då bär med sig ifrån bordet.


Jag hoppas du funnit värde i dessa tankar. Vill du veta mer och fördjupa dina kunskaper inom detta, anmäl dig till min kurs.


Kom ihåg: Ät bara vad du tycker om och njut av allt du äter.


/Ann



Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page